For English see below

Algemene Voorwaarden Little Guests

Onderstaande geschreven begrippen hebben in deze Algemene Opvangvoorwaarden de hieronder beschreven betekenis:

(a) Algemene Opvangvoorwaarden: deze algemene opvangvoorwaarden van Little Guests met Ouder;
(b) App: de applicatie die door Little Guests wordt aangeboden en kan worden gebruikt voor het
beheren van communicatie met Ouder, het afmelden van het Kind, het doorgeven van
informatie over het Kind en voor overige zaken rondom de Opvang;
(c) Buitenschoolse Opvang: kinderopvang voor kinderen in de leeftijd dat ze naar het
basisonderwijs kunnen gaan, waarbij opvang wordt geboden voor of na de dagelijkse schooltijd,
evenals gedurende vrije dagen of middagen en in de schoolvakanties;
(d) Dagopvang: kinderopvang voor kinderen tot de leeftijd waarop zij het basisonderwijs volgen;
(e) Geschillencommissie: de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen,
Bordewijklaan 46, Postbus 90 600, 2509 LP Den Haag (www.degeschillencommissie.nl);
(f) Contractdagen: de dagen waarvoor Little Guests in overeenstemming met Ouder,
Kinderopvang verzorgt ten behoeve van het Kind;
(g) Contractouder: de Ouder(s) die de Overeenkomst met Little Guests aangaat;
(h) Einddatum: de overeengekomen datum waarop de Opvangovereenkomst voor Kinderopvang
eindigt;
(i) Ingangsdatum: de datum waarop de Opvangovereenkomst is aangegaan;
(j) Kind: het kind ten behoeve waarvan Ouder en Little Guests de Opvangovereenkomst met
betrekking tot diens Kinderopvang zijn aangegaan;
(k) Kinderopvang: Buitenschoolse Opvang of Dagopvang van het Kind;
(l) Little Guests: Marma Childcare B.V., gevestigd te (2514 BA) Den Haag aan de Doctor Kuyperstraat 5;
(m) Opvangovereenkomst: een overeenkomst voor Buitenschoolse Opvang of Dagopvang;
(n) Ouder: één of meerdere ouders van het Kind, zijnde de bloed- of aanverwant in opgaande lijn
of pleegouder van het Kind, op wie de Kinderopvang betrekking heeft, die al dan niet ook
Contractouder zijn;
(o) Oudercommissie: advies- en overlegorgaan, bestaande uit een vertegenwoordiging van
verschillende Contractouders wier kinderen door Little Guests worden opgevangen;
(p) Overeenkomst: de Opvangovereenkomst en deze Algemene Voorwaarden tussen Partijen;
(q) Partij: Little Guests of de Contractouder;
(r) Partijen: Little Guests en de Contractouder;
(s) Ruildag: de dag waarvoor Kinderopvang wordt overeengekomen in ruil voor één (1) of
meerdere Contractdag(en);
(t) Schriftelijk: communicatie die is vastgelegd op papier of via elektronische middelen, zoals
per e-mail. Onder schriftelijk wordt ook verstaan berichten van Ouder met betrekking tot de
Kinderopvang van het Kind, via de Ouder-app van Little Guests, maar slechts voor zover de
communicatie op dat punt door Little Guests is voorgeschreven;
(u) Startdatum: de overeengekomen datum waarop de Kinderopvang aanvangt.

1. TOEPASSELIJKHEID

1.1. Deze Algemene Opvangvoorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en
uitvoering van de Opvangovereenkomst(en) tussen Partijen.
1.2. Indien één of meerdere bepalingen van deze Algemene Opvangvoorwaarden geheel of
gedeeltelijk (ver)nietig(baar) of onafdwingbaar zijn, blijven de overige bepalingen in stand.
Partijen zullen in dat geval in overleg treden om (een) bepaling(en) ter vervanging overeen te
komen die de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert.
1.3. Indien Little Guests niet steeds strikte naleving van de Overeenkomst verlangt, betekent dit
niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Little Guests het recht zou
verliezen om in andere gevallen strikte naleving van de bepalingen van de Overeenkomst te
verlangen.
1.4. Afspraken van Ouder met het personeel van Little Guests binden Little Guests niet, tenzij
deze door Little Guests Schriftelijk zijn bevestigd.

2. AANBOD

2.1. Als Little Guests na ontvangst van de aanmelding door Ouder besluit een aanbod te doen,
bevat dit aanbod alle relevante informatie over de kinderopvangdienst en zijn deze Algemene
Opvangvoorwaarden daarvan onderdeel. Het aanbod kan Schriftelijk worden gedaan.
2.2. Het aanbod is gebaseerd op informatie die van Ouder is ontvangen. Ouder staat ervoor in
dat hij alle noodzakelijke informatie tijdig en correct aan Little Guests heeft verstrekt.
2.3. Little Guests kan niet aan een aanbod worden gehouden indien Ouder redelijkerwijs kan
begrijpen dat deze een vergissing of verschrijving bevat.
2.4. Het aanbod is gedurende de reactietermijn onherroepelijk. Met het verstrijken van de
reactietermijn vervalt het aanbod.
2.5. De voorwaarden uit het aanbod gelden niet automatisch ook voor toekomstige
Overeenkomsten.

3. TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST

3.1. De Overeenkomst komt tot stand wanneer Ouder het aanbod van Little Guests Schriftelijk
aanvaardt. Deze Algemene Opvangvoorwaarden zijn onderdeel van de Overeenkomst en gelden
tussen Partijen vanaf het moment van aanvaarding van het aanbod door Ouder. De datum
waarop de aanvaarding door Little Guests is ontvangen, is de Ingangsdatum van de
Overeenkomst.
3.2. Little Guests bevestigt de ontvangst van de aanvaarding Schriftelijk.
3.3. Afspraken tussen Partijen buiten de Overeenkomst zijn slechts geldig wanneer deze
Schriftelijk zijn vastgelegd.

4. PLAATSINGSGESPREK

4.1. Na totstandkoming van de Overeenkomst, nodigt Little Guests Ouder uit voor een gesprek.
4.2. Partijen maken in dat kader over de navolgende punten afspraken en wisselen de
navolgende informatie uit: (a) de voor behoorlijke Kinderopvang benodigde specifieke gegevens
van de Ouder en het Kind; waaronder de benodigde burgerservicenummer(s) van Ouder en
Kind; (b) de datum en duur van de eerste wendagen; (c) de algemene of tijdelijke
aandachtspunten en bijzonderheden voor de specifieke Kinderopvang van het Kind (dagritme,
voeding, ziekte, medicatie, ontwikkeling en dergelijke); (d) de individuele wensen van de Ouder
en in hoeverre daarmee in redelijkheid rekening wordt gehouden; (e) de wijze van communicatie
tussen Partijen; (f) het maken van uitstapjes gedurende de Kinderopvang; (g) het maken van
foto’s en/of video’s gedurende de Kinderopvang van het Kind en het delen daarvan; (h) de
aansprakelijkheid van de Ouder voor schade veroorzaakt door het Kind. En, in geval van
Buitenschoolse Opvang voorts: (i) de mogelijkheden tot het deelnemen aan externe activiteiten,
bijvoorbeeld op het gebied van sport of muziek; (j) de mogelijkheden voor het afleggen van de
afstand tussen school en Little Guests of school en externe activiteit, zoals over de wijze van
vervoer en begeleiding; (k) de Kinderopvang tijdens vakantiedagen en extra vrije dagen van de
school.
4.3. Little Guests bevestigt de tijdens het plaatsingsgesprek gemaakte afspraken en
uitgewisselde informatie Schriftelijk aan de Ouder. De Ouder dient, voor zover de weergave van
afspraken en/of uitgewisselde informatie onjuist of onvolledig is, daarvan voorafgaand aan de
Startdatum bij Little Guests Schriftelijk melding te doen.

5. CONTRACTOUDER EN OUDERLIJK GEZAG

5.1. De Contractouder is verantwoordelijk voor volledige en tijdige betaling van de
opvangkosten, zoals omschreven in artikel 1514 van deze Algemene Opvangvoorwaarden.
5.2. De Contractouder stemt de zaken rondom de Kinderopvang af met de andere ouder, op een
wijze die overeenstemt met de verdeling van hun ouderlijk gezag. Voor zover vereist, staat de
Contractouder ervoor in de Overeenkomst met expliciete toestemming van de andere Ouder te
zijn aangegaan.
5.3. Indien de toestemming blijkt te hebben ontbroken, geeft Little Guests de Contractouder de
mogelijkheid alsnog met de andere Ouder tot overeenstemming te komen over de wijze van
voortzetting van de Overeenkomst. Indien Contractouder niet binnen een termijn van één (1)
maand met Ouder tot overeenstemming komt, zal Little Guests de Overeenkomst opzeggen met
inachtneming van de opzegtermijn van een maand.

6. DUUR, VERLENGING EN EINDE VAN DE OVEREENKOMST

6.1. Een Overeenkomst voor Dagopvang wordt aangegaan maximaal tot de dag waarop het Kind
basisonderwijs volgt, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. De Overeenkomst voor
Buitenschoolse Opvang kan worden aangegaan vanaf het moment dat het Kind basisonderwijs
volgt en maximaal tot de dag waarop het Kind voortgezet onderwijs gaat volgen, tenzij
Schriftelijk anders is overeengekomen.
6.2. De Overeenkomst eindigt: (a) van rechtswege door het verstrijken van de overeengekomen
termijn; (b) door (tussentijdse) opzegging door een Partij; (c) van rechtswege in geval van
overlijden van het Kind.
6.3. Ouder kan de Overeenkomst slechts geheel opzeggen met in achtneming van een
opzegtermijn van één (1) maand. Opzegging dient te geschieden tegen de eerste (1e ) dag van de
maand, en kan alleen schriftelijk naar; r.top@littleguests.nl. Little Guests kan bij opzegging van
de Overeenkomst pro rata kosten in rekening brengen. De Overeenkomst is opzegbaar nadat
een minimale looptijd van zes (6) maanden is verstreken.
6.4. Little Guests is bevoegd de Overeenkomst op te zeggen op grond van een zwaarwegende
reden. Als zwaarwegende redenen worden in ieder geval aangemerkt: (a) in geval de Ouder in
verzuim is met zijn betalingsverplichting jegens Little Guests gedurende één (1) maand of
langer, in welk geval de Overeenkomst met onmiddellijke ingang eindigt; (b) in geval zich één of
meer van de onder artikel 11.1 van deze Algemene Opvangvoorwaarden genoemde gevallen
voordoet; (c) in geval Little Guests vanwege een niet aan haar toerekenbare oorzaak niet in staat
is de Overeenkomst behoorlijk na te komen; (d) in geval van een bedrijfseconomische
noodzaak, die de continuïteit van de locatie waar het Kind is geplaatst in gevaar brengt;
6.5. Gedurende de opzegtermijn duren alle de verplichtingen van deze Overeenkomst voort. De
opzegtermijn gaat in op de datum waarop de Ouder of Little Guests de verklaring van opzegging
heeft ontvangen, tenzij in de verklaring een latere datum is genoemd. Bedingen in de
Overeenkomst die naar hun aard zijn bestemd te blijven gelden ook nadat de opzegtermijn is
verstreken, behouden tussen Partijen hun gelding.

7. UITVOERING OVEREENKOMST

7.1. Little Guests zal de Kinderopvang leveren onder de overeengekomen voorwaarden en
afspraken. Bij de uitvoering van de Overeenkomst zal Little Guests de zorg van een goed
opdrachtnemer in acht nemen. Little Guests komt daarbij de vrijheid toe de Kinderopvang naar
eigen inzicht in te vullen.
7.2. Little Guests houdt rekening met de individuele wensen van de Ouder voor zover dit
redelijkerwijs mogelijk is.
7.3. Partijen dragen samen zorg voor een adequate informatie-uitwisseling over het Kind.
7.4. Ouder verbindt zich ertoe Little Guests onverwijld in kennis van alle (veranderingen ten
aanzien van) bijzonderheden van medische aard of met betrekking tot de ontwikkeling van het
Kind – voor zover deze niet reeds bij aanmelding zijn gemeld.
7.5. De Ouder draagt zorg dat Little Guests beschikt over alle gegevens die van belang zijn voor
de bereikbaarheid van de Ouder.
7.6. De Ouder houdt zich aan de regels die op de locaties van Little Guests gelden, volgt alle
aanwijzingen van het personeel van Little Guests op en onthoudt zich van enige gedraging die de
uitvoering van de Overeenkomst van de zijde van Little Guests verzwaart.

8. CONTRACTDAGEN

8.1. Little Guests en Ouder zijn in de Opvangovereenkomst de Contractdagen, waarop het Kind
gebruik kan maken van Kinderopvang, overeengekomen. Het Kind kan op Contractdagen op elk
gewenst moment binnen de openingstijden van Little Guests door Ouder worden gebracht en
opgehaald.
8.2. Indien het Kind, bijvoorbeeld wegens ziekte, op één of meerdere Contractdagen niet
aanwezig zal zijn bij Little Guests, is de Ouder verplicht het Kind tijdig vooraf af te melden, door
het Kind in de App op ‘afwezig’ te zetten’. Ouder kan Little Guests in dat geval verzoeken om een
andere dag, als vervanging voor de gemiste Contractdag(en). Het aanbieden van vervangende
dagen is geheel ter discretie van Little Guests. Ouder heeft geen recht op het inhalen van
gemiste dagen door het Kind. Er ontstaat geen aanspraak op (een) Ruildag(en).
8.3. De Ouder (doet) het Kind binnen de openingstijden van Little Guests ophalen en brengen.
Indien het Kind buiten openingstijden op de locatie(s) van Little Guests wordt gelaten, is Little
Guests gerechtigd daarvoor per keer EUR 75 in rekening te brengen, indien zij daartoe aanleiding
ziet.
8.4. Indien het Kind door een door Ouder aangewezen derde zal worden opgehaald, kan Little
Guests verlangen dat daarvoor vooraf Schriftelijk toestemming wordt verleend door
Contractouder.
8.5. Ouder kan Little Guests verzoeken de Contractdagen structureel te wijzigen. De wijziging
treedt in na verloop van twee (2) maanden nadat Little Guests met de wijziging heeft ingestemd.
Little Guests behoudt zich het recht voor om een wijzigingsverzoek af te wijzen, als haar
beschikbaarheid zich tegen toewijzing verzet.
8.6. In afwijking van in de Opvangovereenkomst bepaalde openings- en sluitingsdagen, kan
Little Guests aanvullende openings- en/of sluitingsdagen van (een van haar) vestiging(en)
vaststellen. Little Guests zal de voor Ouder relevante aanvullende openings- en/of
sluitingsdagen vooraf bekendmaken. Indien de aanvullende sluitingsdag(en) tot het verval van
Contractdagen leidt, stelt Little Guests het aantal Ruildagen vast dat de Ouder daarvoor
terugkrijgt. Deze kunnen op basis van beschikbaarheid worden toegekent.

9. EXTRA DAGEN

9.1. Ouder kan extra opvangdagen (buiten de overeengekomen Contractdagen) afnemen. Ouder
doet daarvoor tijdig vooraf een Schriftelijke aanvraag bij Little Guests. Extra opvangdagen
worden verleend op basis van beschikbaarheid en tegen betaling van een aanvullend tarief.
10. RUILDAGEN
10.1. Ouder heeft recht op één of meerdere Ruildagen per contractjaar. Het aantal Ruildagen
voor het Kind per jaar, is gelijk aan het aantal Contractdagen van het Kind per week. Ouder doet
daartoe tijdig vooraf een Schriftelijke aanvraag bij Little Guests. Little Guests biedt het Kind op
de Ruildag de Kinderopvang, tenzij haar capaciteit en/of beschikbaarheid dat niet toelaat.
10.2.Een Ruildag kan niet worden geruild.

11. TOEGANKELIJKHEID

11.1. De locatie waar het Kind is geplaatst is in beginsel voor het Kind toegankelijk. Little Guests
heeft het recht het Kind en/of de Ouder de toegang tot de locatie te ontzeggen, zolang een
normale opvang van het Kind onmogelijk is of redelijkerwijs niet van Little Guests kan worden
verlangd, bijvoorbeeld omdat: (a) het Kind door ziekte of anderszins extra verzorgingsbehoeftig
is; (b) het Kind en/of de Ouder een risico of bedreiging vormt voor de geestelijke en/of
lichamelijke gezondheid of veiligheid van anderen; (c) de opvang van het Kind onevenredig is
verzwaard en/of de opvang van het Kind een normale opvang van de andere kinderen
onevenredig verzwaart of belemmert.
11.2. Ingeval Little Guests het Kind en/of de Ouder de toegang tot de locatie ontzegt, treedt Little
Guests met de Ouder in overleg om te zoeken naar een voor Partijen acceptabele oplossing voor
de situatie.
11.3. De Ouder heeft het recht de beslissing tot het ontzeggen van de toegang aan de
Geschillencommissie voor te leggen met het verzoek het geschil volgens de verkorte procedure
als bedoeld in het reglement van de Geschillencommissie te behandelen, na met Little Guests
in overleg te zijn getreden. Tijdens de verkorte procedure mag Little Guests de Overeenkomst
niet opzeggen.

12. TOEGANG EN OPHALEN

12.1 Toegangspas en toegang tot het pand Ouders/verzorgers ontvangen een persoonlijke
toegangspas waarmee toegang tot het pand mogelijk is van 07.30 uur tot 18.30 uur. Indien een
ouder/verzorger na 18.30 uur arriveert, is de toegangspas niet meer geldig. De ouder/verzorger
dient dan aan te bellen, waarna een medewerker toegang zal verlenen. Het aanbellen na 18.30
uur geldt als indicatie dat de ouder/verzorger zich na sluitingstijd in het pand bevindt voor het
ophalen van het kind. In dat geval wordt de extra vergoeding als bedoeld in lid 2 in rekening
gebracht.
12.2 Het is de verantwoordelijkheid van de ouder/verzorger om het kind uiterlijk om 18.30 uur op
te halen. Indien een kind na 18.30 uur wordt opgehaald, is Little Guests genoodzaakt een extra
vergoeding in rekening te brengen van €5,00 per begonnen kwartier per kind. Deze vergoeding
wordt achteraf gefactureerd.
12.3 Overmacht en communicatie Indien de ouder/verzorger door overmacht te laat dreigt te
komen, dient hij/zij dit zo spoedig mogelijk telefonisch aan Little Guests te melden. Hoewel
begripvol met uitzonderlijke situaties wordt omgegaan, ontslaat melding niet van de verplichting
tot betaling van de extra vergoeding zoals genoemd in lid 2.

13. AANSPRAKELIJKHEID

13.1.Little Guests houdt tijdens de looptijd van de Overeenkomst ten behoeve van haar eigen
aansprakelijkheid een ongevallen- en wettelijke aansprakelijkheidsverzekering aan, met een
gebruikelijke dekking. Iedere aansprakelijkheid van Little Guests is evenwel uitdrukkelijk beperkt
tot het bedrag dat in het betreffende geval uit hoofde van de verzekering van Little Guests
daadwerkelijk wordt uitgekeerd.
13.2. Voor alle overige gevallen is iedere aansprakelijkheid van Little Guests uitdrukkelijk
beperkt tot EUR [BEDRAG], tenzij de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid
van Little Guests.
13.3. Bij Dagopvang is de Ouder bij het brengen verantwoordelijk voor het Kind en Little Guests
bij het ophalen, tot het moment dat Little Guests er redelijkerwijs van uit mag gaan dat de
overdracht van verantwoordelijkheid heeft plaats gevonden.
13.4. Bij Buitenschoolse Opvang is de Ouder in beginsel verantwoordelijk voor het Kind tot het
moment waarop het Kind bij Little Guests aankomt. De verantwoordelijkheid voor het Kind gaat
terug over op de Ouder vanaf het moment dat het Kind de locatie van Little Guests conform de
gemaakte afspraken tussen Partijen verlaat. Partijen kunnen vooraf Schriftelijk een andere
risicoverdeling overeenkomen, bijvoorbeeld als de wijze waarop het Kind de locatie van Little
Guests bezoekt en verlaat daartoe aanleiding geeft.

14. WIJZIGINGEN VAN DE OVEREENKOMST

14.1.Little Guests is gerechtigd de bepalingen van de Overeenkomst, alsmede de Algemene
Opvangvoorwaarden die daarvan onderdeel zijn, eenzijdig te wijzigen. Little Guests informeert
de Contractouder in dat geval voorafgaand Schriftelijk over de voorgenomen wijziging(en). De
wijziging(en) treden in één (1) maand na deze kennisgeving, tenzij anders is vermeld.
14.2. Indien een wijziging leidt tot een materiële verandering in de rechten en plichten van de
Contractouder onder de Overeenkomst, dan heeft de Contractouder de bevoegdheid de
Overeenkomst te ontbinden tegen de dag waarop de wijziging(en) in werking treedt.

15. FACTURATIE

15.1. Partijen komen de prijs van de Kinderopvang vooraf overeen in de Opvangovereenkomst.
15.2. Ouder betaalt voor elke Contractdag een vast bedrag van per dag, ongeacht het aantal
uren dat gebruik wordt gemaakt van Kinderopvang. In de Opvangovereenkomst is het
gemiddelde uurtarief op basis van hele Contractdagen vermeld. Dit uurtarief is slechts
indicatief en heeft geen invloed op de door Ouder verschuldigde vaste dagprijs. Ouder heeft
aldus geen recht op terugbetaling of korting, indien het Kind minder uren gebruik maakt van
Kinderopvang dan de beschikbare uren op een Contract-, Ruil- of extra dag.
15.3. Indien Ouder in het kader van de Overeenkomst met Little Guests kinderopvangtoeslag
ontvangt of wenst te ontvangen, staat Ouder zelf in voor een correcte opgave van de opvanguren
die recht geven op kinderopvangtoeslag, conform de eisen die de Belastingdienst daaraan stelt.
Little Guests is in geen geval aansprakelijk voor (de gevolgen van) fouten in de opgave,
veranderingen in (de hoogte van) het recht op kinderopvangtoeslag van de Ouder, of (het
ontstaan van) verplichtingen tot terugbetaling daarvan.
15.4. In geval van ziekte of afwezigheid van het Kind op een Contract-, Ruil- of extra dag, wordt
geen korting of restitutie gegeven en blijft het dagtarief verschuldigd.
15.5. Voor Contractdagen die vallen op een algemeen erkende feestdag krijgt de Contractouder
geen Ruildagen of (financiële) restitutie.
15.6. De Ouder betaalt de facturen uiterlijk op de op de factuur vermelde incassodatum. Bij
gebreke van volledige en tijdige betaling is de Ouder van rechtswege in verzuim. Na het
verstrijken van de incassodatum zendt Little Guests tracht Little Guests nog eenmaal te
incasseren. Bij een tweedemaal niet te kunnen incasseren stuurt Little Guests een
betalingsherinnering en geeft zij de Ouder voor het laatst gelegenheid binnen genoemde dagen
in de betalingsherinnering alsnog te betalen.
15.7. Als betaling ook uitblijft na het verstrijken van de termijn genoemd in de
betalingsherinnering, dan is de Ouder aan Little Guests voorts de wettelijke rente verschuldigd
vanaf de dag van uiterste betaling op de factuur.
15.8. Little Guests zal voorts, met inachtneming van de wettelijke grenzen, in geval incasso van
haar vordering op de Ouder noodzakelijk is, aanspraak maken op vergoeding door de Ouder van
de daarmee gemoeide (buiten)gerechtelijke incassokostenkosten.
15.9. Een (deel)betaling strekt in de eerste plaats ter voldoening van de verschuldigde kosten en
rente en vervolgens ter voldoening van de langst openstaande schulden.

16. TARIEFWIJZIGING

16.1. Little Guests heeft het recht de overeengekomen tarieven eenzijdig periodiek te herzien.
Prijswijzigingen worden vooraf aangekondigd. Een prijswijziging gaat niet eerder in dan twee (2)
kalendermaanden na de aankondiging van Little Guests.

17. KLACHTEN EN GESCHILLENREGELING

17.1.Klachten over de totstandkoming of de uitvoering van de Overeenkomst moeten
schriftelijk, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Little Guests. De
Contractouder moet de klacht indienen binnen bekwame tijd nadat hij de aanleiding tot zijn
klacht heeft ontdekt of redelijkerwijze had behoren te ontdekken, waarbij een klacht binnen een
termijn van twee (2) maanden na ontdekking in ieder geval tijdig is.
17.2. Little Guests behandelt de klacht overeenkomstig haar interne klachtenprocedure. Bij het
opstellen of wijzigen van deze procedure heeft de Oudercommissie adviesrecht conform het
bepaalde in de Wet Kinderopvang.
17.3. Partijen kunnen geschillen over de totstandkoming of de uitvoering van de Overeenkomst
voorts aanhangig maken bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen,
Bordewijklaan 46, Postbus 90 600, 2509 LP Den Haag, www.degeschillencommissie.nl
17.4. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien
de Contractouder conform artikel 17.116.1 van deze Algemene Opvangvoorwaarden heeft
geklaagd, maar Partijen onderling niet tot een minnelijke oplossing zijn gekomen. In dat geval
kan de Contractouder het geschil binnen 12 maanden na de datum van de klacht aan de
Geschillencommissie voorleggen.
17.5. Wanneer de Contractouder een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is
Little Guests aan deze keuze gebonden. Indien Little Guests een geschil aanhangig wil maken
bij de Geschillencommissie, moet hij de Contractouder schriftelijk vragen zich binnen vijf (5)
weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. Little Guests dient daarbij aan te kondigen dat
hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter
aanhangig te maken.
17.6. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor
haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie is beschikbaar via
www.degeschillencommissie.nl en wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van
een geschil is een vergoeding verschuldigd. De beslissingen van de Geschillencommissie
geschieden bij wege van bindend advies.

18. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTER

18.1.De relatie tussen Partijen wordt beheerst door het Nederlandse recht.
18.2. Alle geschillen die in verband met deze Overeenkomst tussen Partijen mochten ontstaan,
zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter bij de in Nederland relatief
bevoegde rechter, niet tegenstaande de bevoegdheid van de Geschillencommissie, zoals
bedoeld in artikel 1716 van deze Algemene Opvangvoorwaarden om van een in dat artikel
genoemd geschil kennis te nemen

General Terms and Conditions Little Guests

The terms defined below have the following meaning in these General Terms and Conditions of

Childcare:
(a) General Terms and Conditions of Childcare: these general terms and conditions of childcare
of Little Guests with the Parent;
(b) App: the application offered by Little Guests, which can be used to manage communication
with the Parent, report a Child’s absence, share information about the Child, and handle other
matters related to the childcare;
(c) Out-of-School Care: childcare for children of primary school age, provided before or after
school hours, as well as on free days, afternoons, and during school holidays;
(d) Daycare: childcare for children under the age of primary school attendance;
(e) Disputes Committee: the Disputes Committee for Childcare and Playgroups, Bordewijklaan
46, P.O. Box 90 600, 2509 LP The Hague (www.degeschillencommissie.nl);
(f) Contract Days: the days on which Little Guests provides childcare for the Child, as agreed
with the Parent;
(g) Contracting Parent: the Parent(s) who enter into the Agreement with Little Guests;
(h) End Date: the agreed date on which the Childcare Agreement ends;
(i) Start Date: the date on which the Childcare Agreement is entered into;
(j) Child: the child for whom the Parent and Little Guests have entered into the Childcare
Agreement;
(k) Childcare: Out-of-School Care or Daycare for the Child;
(l) Little Guests: Marma Childcare B.V., located at Doctor Kuyperstraat 5, 2514 BA The Hague;
(m) Childcare Agreement: an agreement for Out-of-School Care or Daycare;
(n) Parent: one or more parents of the Child, being a biological or adoptive parent, legal
guardian, or foster parent, who may or may not also be the Contracting Parent(s);
(o) Parent Committee: advisory and consultation body consisting of a representation of various
Contracting Parents whose children are cared for by Little Guests;
(p) Agreement: the Childcare Agreement and these General Terms and Conditions between the
Parties;
(q) Party: Little Guests or the Contracting Parent;
(r) Parties: Little Guests and the Contracting Parent;
(s) Exchange Day: the day on which childcare is provided in exchange for one or more Contract
Day(s);
(t) Written: communication documented on paper or by electronic means, such as by email.
“Written” also includes messages sent via the Little Guests Parent App, provided such
communication is prescribed by Little Guests;
(u) Commencement Date: the agreed date on which the childcare begins.

1. APPLICABILITY

1.1 These General Childcare Conditions apply to the formation and performance of the
Childcare Agreement(s) between the Parties.
1.2 If one or more provisions of these General Childcare Conditions are wholly or partially null
and void or unenforceable, the remaining provisions shall remain in effect. In such case, the
Parties will consult to agree on replacement provision(s) that come as close as possible to the
original provision.
1.3 If Little Guests does not always require strict compliance with the Agreement, this does not
mean that the provisions do not apply, or that Little Guests loses the right to demand strict
compliance with the provisions in other cases.
1.4 Agreements made by Parent with Little Guests staff do not bind Little Guests unless they
have been confirmed in writing by Little Guests.

2. OFFER

2.1. If Little Guests decides to make an offer after receiving the registration from Parent, this
offer contains all relevant information about the childcare service and these General Childcare
Conditions form part of it. The offer can be made in writing.
2.2. The offer is based on information received from Parent. Parent guarantees that all
necessary information has been provided to Little Guests in a timely and correct manner.
2.3. Little Guests cannot be bound by an offer if Parent can reasonably understand that it
contains a mistake or error.
2.4. The offer is irrevocable during the response period. After the response period expires, the
offer lapses.
2.5. The conditions of the offer do not automatically apply to future Agreements.

3. FORMATION OF AGREEMENT

3.1. The Agreement is concluded when Parent accepts Little Guests’ offer in writing. These
General Childcare Conditions form part of the Agreement and apply between the Parties from
the moment Parent accepts the offer. The date on which Little Guests receives the acceptance
is the Commencement Date of the Agreement.
3.2. Little Guests confirms receipt of the acceptance in writing.
3.3. Agreements made between the Parties outside the Agreement are only valid if recorded in
writing.

4. INTAKE MEETING

4.1. After conclusion of the Agreement, Little Guests invites Parent for a meeting.
4.2. During this meeting, the Parties agree on and exchange information regarding the following
points:
(a) the specific data needed from Parent and the Child for proper Childcare, including the
required citizen service number(s) of Parent and Child;
(b) the date and duration of the initial familiarization days;
(c) the general or temporary points of attention and special details for the specific Childcare of
the Child (daily routine, nutrition, illness, medication, development, etc.);
(d) the individual wishes of Parent and the extent to which they will reasonably be taken into
account;
(e) the method of communication between the Parties;
(f) excursions during Childcare;
(g) taking photos and/or videos during Childcare of the Child and sharing thereof;
(h) the liability of Parent for damage caused by the Child.
In case of After-School Care, also:
(i) possibilities for participation in external activities, e.g., sports or music;
(j) possibilities regarding travel between school and Little Guests or school and external activity,
such as mode of transportation and supervision;
(k) Childcare during school holidays and extra days off.
4.3. Little Guests confirms in writing to Parent the agreements made and information exchanged
during the intake meeting. If Parent finds the representation of agreements and/or exchanged
information incorrect or incomplete, Parent must notify Little Guests in writing prior to the Start
Date.

5. CONTRACT PARENT AND PARENTAL AUTHORITY

5.1. The Contract Parent is responsible for the full and timely payment of the childcare fees, as
described in Article 15 of these General Childcare Conditions.
5.2. The Contract Parent coordinates matters concerning the Childcare with the other parent, in
a manner consistent with the division of their parental authority. If required, the Contract Parent
guarantees that the Agreement has been entered into with the explicit consent of the other
Parent.
5.3. If it appears that this consent was missing, Little Guests will give the Contract Parent the
opportunity to reach an agreement with the other Parent regarding the continuation of the
Agreement. If the Contract Parent does not reach an agreement with the other Parent within one
(1) month, Little Guests will terminate the Agreement with due observance of a one-month
notice period.

6. DURATION, EXTENSION, AND TERMINATION OF THE AGREEMENT

6.1. An Agreement for Daycare is entered into for a maximum period until the day the Child
attends primary education, unless otherwise agreed in writing. The Agreement for After-School
Care can be entered into from the moment the Child attends primary education and lasts up to
the day the Child starts secondary education, unless otherwise agreed in writing.
6.2. The Agreement ends:
(a) by operation of law upon expiration of the agreed term;
(b) by (early) termination by one Party;
(c) by operation of law in the event of the death of the Child.
6.3. Parent may only terminate the Agreement in full with a notice period of one (1) month.
Termination must be effective on the first (1st) day of the month and can only be made in writing
to: r.top@littleguests.nl. Little Guests may charge costs on a pro-rata basis upon termination of
the Agreement. The Agreement can be terminated after a minimum term of six (6) months has
elapsed.
6.4. Little Guests is entitled to terminate the Agreement for a compelling reason. Compelling
reasons include, but are not limited to:
(a) if Parent is in default of payment obligations towards Little Guests for one (1) month or
longer, in which case the Agreement ends immediately;
(b) if one or more of the situations mentioned in Article 11.1 of these General Childcare
Conditions occurs;
(c) if Little Guests is unable to properly fulfill the Agreement due to a cause not attributable to it;
(d) in case of an economic necessity that threatens the continuity of the location where the
Child is placed.
6.5. During the notice period, all obligations under this Agreement continue. The notice period
starts on the date Little Guests or Parent receives the termination notice, unless a later date is
specified in the notice. Provisions in the Agreement that by their nature are intended to remain
in force after the notice period will remain valid between the Parties.

7. EXECUTION OF THE AGREEMENT

7.1. Little Guests will provide the Childcare under the agreed conditions and arrangements. In
executing the Agreement, Little Guests will exercise the care of a good contractor. Little Guests
has the discretion to organize the Childcare as it sees fit.
7.2. Little Guests will consider the individual wishes of the Parent insofar as this is reasonably
possible.
7.3. Both Parties shall ensure adequate information exchange about the Child.
7.4. Parent commits to inform Little Guests without delay of all (changes regarding) medical
particulars or concerning the development of the Child – insofar as these have not already been
reported at registration.
7.5. Parent ensures that Little Guests has all relevant contact details to reach the Parent.
7.6. Parent complies with the rules applicable at Little Guests’ locations, follows all instructions
from Little Guests’ staff, and refrains from any behavior that impedes the execution of the
Agreement by Little Guests.

8. CONTRACT DAYS

8.1. Little Guests and Parent have agreed in the Childcare Agreement on the Contract Days on
which the Child may use Childcare. On Contract Days, the Child may be brought to and picked
up from Little Guests at any desired time within opening hours.
8.2. If the Child will not attend Little Guests on one or more Contract Days, for example due to
illness, Parent is obliged to report the Child’s absence in a timely manner by setting the Child as
‘absent’ in the App. Parent may request Little Guests to provide another day as a replacement
for the missed Contract Day(s). Offering replacement days is entirely at Little Guests’ discretion.
Parent has no entitlement to make up missed days. No claim for Exchange Days arises.
8.3. Parent will pick up and bring the Child during Little Guests’ opening hours. If the Child is left
outside opening hours at any of Little Guests’ locations, Little Guests is entitled to charge EUR
75 per occasion if it deems this necessary.
8.4. If the Child will be picked up by a third party designated by Parent, Little Guests may require
prior Written permission from the Contract Parent.
8.5. Parent may request Little Guests to structurally change the Contract Days. The change
takes effect two (2) months after Little Guests has agreed to the change. Little Guests reserves
the right to reject a request for change if availability prevents allocation.
8.6. Deviating from the opening and closing days agreed in the Childcare Agreement, Little
Guests may determine additional opening and/or closing days for one or more of its locations.
Little Guests will inform Parent of such additional relevant opening and/or closing days in
advance. If the additional closing day(s) result in a reduction of Contract Days, Little Guests will
determine the number of Exchange Days that Parent will receive. These may be granted based
on availability.

9. ADDITIONAL DAYS

9.1. Parent may request additional childcare days (beyond the agreed Contract Days). Parent
must submit a Written request to Little Guests in a timely manner. Additional childcare days are
granted based on availability and against payment of an additional fee.

10. EXCHANGE DAYS

10.1. Parent is entitled to one or more Exchange Days per contract year. The number of
Exchange Days per year for the Child equals the number of Contract Days per week. Parent
must submit a Written request to Little Guests in a timely manner. Little Guests will provide
Childcare on the Exchange Day unless capacity and/or availability does not permit.
10.2. An Exchange Day cannot be exchanged for another day.

11. ACCESSIBILITY

11.1. The location where the Child is placed is, in principle, accessible for the Child. Little
Guests has the right to deny the Child and/or Parent access to the location as long as normal
care for the Child is impossible or reasonably cannot be expected of Little Guests, for example
because:
(a) the Child requires extra care due to illness or otherwise;
(b) the Child and/or Parent poses a risk or threat to the mental and/or physical health or safety of
others;
(c) caring for the Child is disproportionately burdensome and/or hinders or disproportionately
burdens the normal care for other children.
11.2. In case Little Guests denies access to the location for the Child and/or Parent, Little
Guests will consult with Parent to find an acceptable solution for all Parties.
11.3. Parent has the right to submit the decision to deny access to the Disputes Committee with
a request to handle the dispute under the expedited procedure as referred to in the
Committee’s regulations, after consultation with Little Guests. During the expedited procedure,
Little Guests may not terminate the Agreement.

12. ACCESS AND PICK-UP

12.1 Access Pass and Access to the Building
Parents/guardians receive a personal access pass allowing access to the building from 7:30 AM
to 6:30 PM. If a parent/guardian arrives after 6:30 PM, the access pass is no longer valid. The
parent/guardian must then ring the doorbell, after which an employee will grant access. Ringing
after 6:30 PM indicates that the parent/guardian is present in the building after closing time to
pick up the child. In that case, the additional fee referred to in paragraph 2 will be charged.
12.2 It is the responsibility of the parent/guardian to pick up the child no later than 6:30 PM. If a
child is picked up after 6:30 PM, Little Guests is compelled to charge an additional fee of €5.00
per started quarter hour per child. This fee will be invoiced afterwards.
12.3 Force Majeure and Communication
If the parent/guardian risks being late due to force majeure, they must notify Little Guests by
phone as soon as possible. Although exceptional situations are handled with understanding,
notification does not exempt the parent/guardian from the obligation to pay the additional fee as
mentioned in paragraph 2.

13. LIABILITY

13.1 During the term of the Agreement, Little Guests maintains accident and statutory liability
insurance for its own liability, with customary coverage. Any liability of Little Guests is expressly
limited to the amount actually paid out by Little Guests’ insurance in the relevant case.
13.2 For all other cases, any liability of Little Guests is expressly limited to EUR [AMOUNT],
unless the damage results from intent or deliberate recklessness of Little Guests.
13.3 For Daycare, the Parent is responsible for the Child during drop-off, and Little Guests is
responsible during pick-up, until Little Guests can reasonably assume that the transfer of
responsibility has taken place.
13.4 For Out-of-School Care, the Parent is in principle responsible for the Child until the Child
arrives at Little Guests. Responsibility for the Child transfers back to the Parent from the
moment the Child leaves the Little Guests location according to the agreements between
Parties. Parties may agree in writing on a different risk allocation in advance, for example if the
way the Child visits and leaves the Little Guests location requires this.

14. AMENDMENTS TO THE AGREEMENT

14.1 Little Guests is entitled to unilaterally amend the provisions of the Agreement, including
these General Childcare Terms and Conditions. Little Guests will notify the Contract Parent in
writing in advance of the intended amendment(s). The amendment(s) will take effect one (1)
month after this notification, unless otherwise stated.
14.2 If an amendment leads to a material change in the rights and obligations of the Contract
Parent under the Agreement, the Contract Parent has the right to terminate the Agreement as of
the date the amendment(s) take effect.

15. INVOICING

15.1 The Parties agree on the price of the Childcare in advance in the Childcare Agreement.
15.2 The Parent pays a fixed amount per Contract Day, regardless of the number of hours the
Childcare is used. The average hourly rate based on full Contract Days is stated in the Childcare
Agreement. This hourly rate is only indicative and does not affect the fixed daily price owed by
the Parent. Thus, the Parent has no right to a refund or discount if the Child uses fewer hours of
Childcare than the available hours on a Contract, Swap, or extra day.
15.3 If the Parent receives or wishes to receive childcare allowance under the Agreement with
Little Guests, the Parent is responsible for correctly reporting the childcare hours that qualify for
the allowance, in accordance with the requirements set by the Dutch Tax Authorities. Little
Guests is not liable for (the consequences of) errors in the reporting, changes in (the amount of)
the Parent’s entitlement to childcare allowance, or (the occurrence of) repayment obligations.
15.4 In case of illness or absence of the Child on a Contract, Swap, or extra day, no discount or
refund is given and the daily rate remains payable.
15.5 For Contract Days falling on a public holiday, the Contract Parent is not entitled to Swap
Days or (financial) refunds.
15.6 The Parent must pay the invoices no later than the due date stated on the invoice. If full and
timely payment is not made, the Parent is in default by operation of law. After the due date, Little
Guests will attempt to collect payment once more. If the collection fails a second time, Little
Guests will send a payment reminder and give the Parent a final opportunity to pay within the
number of days stated in the reminder.
15.7 If payment is still not made after the deadline in the payment reminder, the Parent owes
Little Guests statutory interest from the due date on the invoice.
15.8 Furthermore, Little Guests will, within legal limits, claim reimbursement from the Parent of
any (extra)legal collection costs incurred if collection of its claim becomes necessary.
15.9 Any (partial) payment will first be applied to cover costs and interest due, and then to the
oldest outstanding debts.

16. RATE CHANGES

16.1 Little Guests has the right to unilaterally revise the agreed rates periodically. Price changes
will be announced in advance. A price change will not take effect earlier than two (2) calendar
months after the announcement by Little Guests.

17. COMPLAINTS AND DISPUTE RESOLUTION

17.1 Complaints about the formation or execution of the Agreement must be submitted to Little
Guests in writing, fully and clearly described. The Contract Parent must file the complaint within
a reasonable time after discovering or reasonably ought to have discovered the cause of the
complaint, with a complaint always considered timely if filed within two (2) months of discovery.
17.2 Little Guests handles the complaint according to its internal complaints procedure. When
drawing up or amending this procedure, the Parent Committee has a right to advice pursuant to
the Childcare Act.
17.3 Parties may also bring disputes concerning the formation or execution of the Agreement
before the Childcare and Playgroup Disputes Committee, Bordewijklaan 46, PO Box 90 600,
2509 LP The Hague, www.degeschillencommissie.nl.
17.4 A dispute will only be handled by the Disputes Committee if the Contract Parent has
complained in accordance with article 17.1 of these General Childcare Terms and Conditions,
but Parties have not reached an amicable settlement. In that case, the Contract Parent may
submit the dispute to the Disputes Committee within 12 months of the complaint date.
17.5 When the Contract Parent submits a dispute to the Disputes Committee, Little Guests is
bound by this choice. If Little Guests wishes to submit a dispute to the Disputes Committee, it
must ask the Contract Parent in writing to consent within five (5) weeks. Little Guests will
announce that after this period, it will consider itself free to bring the dispute before the court.
17.6 The Disputes Committee decides in accordance with the provisions of its applicable
regulations. The regulations of the Disputes Committee are available at
www.degeschillencommissie.nl and can be provided upon request. A fee is payable for the
handling of a dispute. The decisions of the Disputes Committee are binding advice.

18. APPLICABLE LAW AND COMPETENT COURT

18.1 The relationship between the Parties is governed by Dutch law.
18.2 All disputes arising in connection with this Agreement between the Parties will be
exclusively submitted to the competent court in the relatively competent jurisdiction in the
Netherlands, notwithstanding the competence of the Disputes Committee as referred to in
article 17.16 of these General Childcare Terms and Conditions to handle a dispute mentioned in
that article.